zondag 6 april 2014

Verder naar Brussel; 3-6 april;- dag 8 t/m 10

Vanaf Duffel een stuk langs het kanaal gelopen naar Mechelen. Een prachtige oude stad. Nadat ik in de kathedraal een stempeltje heb versierd, drink ik koffie op het plein. Mechelen heeft een lange geschiedenis en is zelfs nog even kort hoofdstad van de Zuidelijke Nederlanden geweest.
De buitenwijken zijn duidelijk minder mooi. In een van de straten stopt plotseling een busje vlak naast me. Het raampje wordt opengedraaid en een man vraagt: 'Ga je, of kom je?' Als ik hem vertel dat ik pas ruim een week op weg ben, volgt een lang gesprek door het portierraam. Hij is in 2009 vanuit Bordeaux naar Santiago gelopen met een vriend, met 27 kilo op zijn rug en met een gemiddelde snelheid van bijna 7 kilometer per uur. Bijna onwaarschijnlijk, zeker als je ziet hoe mager hij is. Het is een leuke man die enthousiast kan vertellen. Nu is hij bezig om een huis te kopen in Spanje want dat kost daar nu bijna niets zegt hij.
Vandaar weer richting Grimbergen. Daar uiteindelijk aangekomen bij de abdij, waar ik allerhartelijkst ben ontvangen en mijn begeerde stempeltje heb gekregen. Overnacht in kuurhotel , een enigszins vage tent, maar wel netjes aan de doorgaande weg. Prima ontbijt op de zaterdagmorgen en dan naar Brussel waar ik Jack zal ontmoeten. Je loopt Brussel van de noordkant binnen en komt langs allerlei nogal lelijke EU kolossen, die overduidelijk bedoeld zijn als paradepaardjes van moderne kantoor architectuur, maar die op de een of andere manier toch niet helemaal gelukt zijn. Gelukkig ligt ons hotel op de Zavel in het oude centrum. Als ik Jack van de trein heb gehaald gaan we de stad in en genieten heerlijk van een flesje wijn op een zonovergoten terras. We kennen de stad al goed, dus we lopen wat door het centrum zonder een vast doel. De volgende dag wandelen we verder door de Marollen, een allegaartje van mensen, maar wel met leuke en hippe delen en natuurlijk de rommelmarkt. Nadat ik Jack weer op de trein naar huis heb gezet eet ik nog wat en wandel ik naar mijn hotel terug.
Brussel is een beetje een zielloze stad. Groot met veel voorzieningen, maar er is weinig samenhang en de sfeer en gezelligheid is heel plaatselijk. Natuurlijk straalt de Grote Markt veel grandeur uit, maar die wordt ruimschoots gecompenseerd door nieuwe lelijkheid en troep. Helaas ook veel zwervers en bedelaars, wat ook wat afbreuk doet aan het beeld vind ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten