zondag 20 april 2014

naar Reims; dag 22 t/m 24

Bij Wasigny houden de Franse Ardennen op. Daarna begint de Champagne streek zo'n beetje. De heuvels verdwijnen en worden opgevolgd door een soort heel zacht glooiend Teletubby landschap. Veel tarwe, koolzaad, maar ook kale akkers, die weliswaar bewerkt zijn, maar waar nog niets groeit. Nogal saai en ook stoffig omdat het al zo lang droog is. Ik ben dan ook blij als ik in Chateau Porcien ben. De volgende dag door naar Basigny. Ook niet het opwindendste stuk. Een paar aardige dorpjes, maar daar blijft het bij. In een van de dorpen kom ik Maurice en Charlotte weer tegen. Ze hebben net koffie gedronken bij een mevrouw in het dorp Saint Loupe. Ik word ook onmiddellijk door haar utgenodigd en zo wisselen we elkaar af. De vrouw blijkt ruim 45 jaar geleden uit Polen te zijn geemigreerd. Bij de koffie krijg ik chocolade koekjes en die gaan er goed in, want ik had net een aantal uren flink doorgestapt. Na de koffie snel weer door naar Bazancourt. Daar kan ik eindelijk terecht bij een geldautomaat en ook voor de lunch. Al snel verschijnen Charlotte en Maurice weer en we spreken af voor vanavond om samen iets te drinken. Mijn hotel blijkt in het volgende dorp te zijn een kilometer of twee verder. Als ik me geïnstalleerd heb ga ik in de bar aan mijn blog zitten werken. Plotseling verschijnen daar Charlotte en Maurice weer, die zin hadden om een borrel te drinken. We lopen later samen naar Bazancourt terug om wat te eten.
De volgende morgen vertrek ik na het ontbijt met gezwinde spoed richting Reims. Ik loop over een kaarsrechte Romeinse weg richting de stad. De kathedraal zie je al heel lang tevoren liggen. Het is weer mooi en fris weer, dus het schiet goed op. Dit weekend komt Jack voor de laatste keer voorlopig en ik heb rond 12 uur met hem afgesproken bij het hotel. Even voor twaalven sta ik bij de kathedraal, waar ik nog snel even naar binnen ga voor een stempeltje. Daarna naar het hotel. Jack heeft allerlei spullen bij zich die ik hem gevraagd heb mee te nemen. Onder andere mijn reserve schoenen, want de Timberland wandelschoenen die ik de dag voor vertrek nog heb gekocht, zijn nu al helemaal versleten. Een miskoop dus en ik ga proberen bij thuiskomst verhaal te halen bij de winkel want van zulke dure schoenen verwacht je toch een iets betere kwaliteit. Ook heeft Jack wandelsokken bij zich voor mij en Charlotte. Ze heeft ze speciaal besteld en als we ze haar bij de kathedraal later geven is ze helemaal blij, want het zijn precies de goeie. 's Middags verkennen we de stad. De kathedraal is prachtig en in het centrum zijn nog een aantal mooie gebouwen, zoals een oude poort en de opera. Verder is het allemaal wat tam en weinig levendig in Reims. Wij vermaken ons verder wel met een beetje rondlopen, een (extreem duur) kopje koffie en een glaasje wijn. De champagne laten we aan ons voorbijgaan want we zijn allebei niet echte liefhebbers. Op zondag, eerste Paasdag lijkt het bewolkt en kil en we besluiten met de auto de Champagnestreek te gaan verkennen. Een schot in de roos, want het klaart heel snel op en het is weer een prachtige warme dag. De Champagne is mooi en afwisselend. Natuurlijk veel wijnstokken op de heuvels, maar ook bos en hele mooie dorpen. We stoppen in Hautvilliers, zogenaamde geboorteplaats van de champagne. Een heel mooi dorp met hele leuke straatjes en karakteristieke huizen en een leuk en zonnig terras op het centrale plein. Vervolgens door richting Epernay, waar de grote champagnehuizen staan. Een hele sfeervolle stad met een mooi park met daarin het stadhuis. We lopen een tijdje rond voor we weer over de champagneroute richting Reims gaan. Het was een hele leuke middag en je krijgt een goeie indruk van de streek. Aan het eind van de middag loop ik alvast een stuk van de wandeling van morgen, terwijl Jack wat uitrust in het hotel. Zo kan ik het morgen wat rustiger aan doen, want het belooft een lange dag te worden.
 'sAvonds doen we rustig aan want morgen moet ik weer vroeg vertrekken en Jack wil op tijd huiswaarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten