dinsdag 29 april 2014

Chablis; dag 33

Het lukt me aardig om op tijd in Chablis aan te komen. Daarmee laat ik de l' Aube achter me en ben ik in de Bourgogne. In elk geval heb ik nu genoeg tijd om wat rond te kijken. Ik overnacht in een parochiehuis dat door een oeroude moeder met haar ook al wat oudere dochter wordt gerund. Het is of je zo terug stapt naar de jaren vijftig. Ouderwetse metalen ledikanten met spijlen en kapokmatrassen afgedekt met vaalgroene spreien. Alles is oud en verlopen maar het werkt wel. Dus je kunt er goed verblijven, maar leuk is anders. De stad is klein maar wel gezellig. Veel dure wijnhuizen, maar ook een aantal mooie oude monumenten en ook wel een aantal leuke barretjes en restaurants. Op een van de terrassen zit een jong meisje, ook duidelijk een pelgrim en ik schat in dat ze ook wel naar het parochiehuis zal komen. Nou dat klopt want als ik later terugkom heeft zij inmiddels ook haar intrek genomen. Caro, zoals ze zich voorstelt, is een duits meisje van ik schat 22 dat geheel alleen op pad is gegaan. Als ik haar later vraag, waarom ze onderweg is, aarzelt ze wat en krijgt vochtige ogen en mompelt iets van een kras op de ziel.
Ze vergezelt me bij het eten en we hebben het heel gezellig samen. Caro is eigenlijk zomaar vertrokken uit Jena, zonder boekjes en een geplande route, maar loopt veel op basis van informatie van anderen en op wat ze tegenkomt aan aanwijzingen. Als ik hoor dat ze van plan is morgen naar Auxerre te lopen en via daar naar Vezelay, kan ik het niet laten om haar toch even mijn boekje te geven. Haar route blijkt ruim twee keer zo lang. We praten nog heel gezellig over de toekomst en hoe zij die voor zich ziet. Voor mij is het onvoorstelbaar dat iemand die zo jong is, zomaar op weg gaat en alles achterlaat. Maar ze komt heel stevig over en volgens mij is ze vast van plan dit door te zetten en zal ze zeker eind juni, want dat heeft ze zo gepland in Santiago aankomen.
De volgende morgen nemen we weer hartelijk afscheid en gaan ieder ons weegs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten