donderdag 17 juli 2014

Leon

Het afgelopen weekend heb ik in Leon doorgebracht. Weer zo'n prachtige stad net als Burgos, alleen nog wat authentieker. De stad wordt gedomineerd door de enorme kathedraal met twee torens, die net als in Burgos weer heel bijzonder is. Dat komt door de ijle gotische bouw en door de enorme raampartijen met glas in lood. Prachtig om te zien. Verder is het ook een hele gezellige stad met eindeloos veel terrassen en restaurantjes zodat ik me geen moment verveeld heb. De hele club waar we de afgelopen tijd mee optrekken is in de stad, dus gezelligheid gegarandeerd. Voeg daarbij dat op zaterdag Nederland speelt voor de derde plaats en op zondag de finale plaatsvindt en je hebt een mooi weekend. Voor dat voetbal doen de spaanse kroegeigenaren overigens veel moeite. Overral worden buiten TV's neergezet zodat je op het terras de wedstrijden kan volgen. Eten gebeurt pas na de wedstrijd want vroeg eten kan hier niet. De hele club is voor de wedstrijd op het terras verzameld en het is middernacht als de besllissing valt. Gelukkig geen penalties. Josha onze anders zo keurige Duitse pelgrim schreeuwt en danst na het eindsignaal en loopt ererondjes over de Plaza Mayor na de winst van Duitsland. 
Nadat we onze Oosterburen weer een kampioen hebben zien worden gaan we in een van de bars nog wat drinken en tapas eten. Je krijgt hier bij elke bestelling een uitgebreide tapa met ham, worst en kaas,, ook al kost het glas wijn maar een euro twintig. Goeie gewoonte! De zondag gebruik ik om de stad verder te verkennen en ik heb het echt naar mijjn zin hier. De mensen zijn open en gezellig en er overal wel wat te zien en te doen. Zo is er nog een heel stuk van de stadsmuur intact en kun je je ook vergapen aan een van de weinige gebouwen van Gaudi buiten Barcelona (In Astorga staat er nog een overigens). Mijn hotel ligt midden in het centrum zodat ik overal makkelijk heen kan lopen. Er zijn tientallen pleintjes met een terras zodat je overal kan neerploffen voor een drankje. Helaas is de wasserette dicht zodat de vuile was weer mee moet in de rugzak. Dat moet dan maar later
Voor morgen staaat een lange saaie etappe op het programma, zodat we dinsdag op tijd in Astorga kunnen zijn, wat ook een mooie stad moet zijn.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten