donderdag 17 juli 2014

Astorga

Na Leon is er de keus tussen een iets  kortere etappe langs de snelweg of een paar kilometer meer door de bush. Ik besluit voor het laatste te gaan en ben al vroeg op weg. Daarin ben ik niet de enige, want er loopt een gestage stroom pelgrims de stad uit. Nog ik de stad kom ik een man op blote voeten tegen en als ik even later in een supermarkt wat inkopen doe is hij daar ook. Het blijkt een Belg te zijn die al vaak grote tochten maakt op blote voeten en ook zonder geld. Hij leeft van wat de mensen hem toestoppen aan geld en eten. Nu heeft hij vandaag wel een probleem want hij heeft een van zijn voeten aan de onderkant verbrand in de afgelopen dagen en het lopen gaat dus niet echt makkelijk, maar hij houdt de moed er goed in. Hij meldt nog vrolijk in Belgie heel bekend te zijn. 
Even later kom ik Leonie een van de Duitse meisjes tegen. We besluiten samen een stuk op te lopen omdat we allebei de mooie route willen doen. Blijkbaar letten we niet op, want al pratend zijn we plotseling de weg kwijt. Dat is echt een prestatie want het is hier overal vergeven van de pijlen en markeringen. We lopen monter nog een stukje door met het iidee dat het zo'n vaart wel niet zal lopen;  maar als we twintig minuten later nog steeds langs een autoweg lopen, die nergens op de kaart lijkt te staan gaan we toch maar eens vragen. We blijken natuurlijk helemaal verkeerd te zitten en we worden na enig overleg met een lokale dame weer de goede richting op gestuurd. En ja na twintig minuten komen we zowaar weer op de route; alleen niet de route die we wilden, maar de lelijke langs de snelweg. Nou ja, dat moet dan maar, want in teruggaan heb ik al helemaal geen zin. Leonie is een hele snelle en we stappen dus flink door. Onderweg komen we Luigi en Samuel weer tegen, de Italiaanse vader en zoon. Samuel was van de week ziek in de heerberg achter gebleven met zijn vader, maar gelukkig is hij weer helemaal opgeknapt. Hij vindt aansluiting bij Leonie en voor we het weten zijn ze aan de horizon verdwenen en sjok ik met de vader in oude mannen tempo verder. Bij het volgende dorp wacht een verrassing, want daar zijn zowaar de Zwitsers weer. Die hadden gisteren uitgebreid afscheid genomen omdat ze vaart wilden maken om op de 25e al in Santiago te zijn, zodat ze de Jakobsfeesten konden meemaken. Blijkbaar toch  niet zo'n haast. Ik besluit een stukje met hen mee te lopen naar het volgende dorp, waar ik wil overnachten. Omdat ze er flink de pas inzetten, zijn we daar al snel en na een biertje besluiten ze nog een dorp verder te lopen, wat ik niet van plan ben. Maar omdat het nog vroeg is en eigenlijk lekker ging ga ik toch mee. Nu gaan ze echt snel en ruim een uur later zijn we er al. Voordeel voor mij is dat ik dan morgen maar een korte etappe naar etappe heb. Wel heb ik nu 35 km gelopen, maar ik voel me goed. De volgende morgen lopen we samen naar Astorga, maar nu wel in een rustiger tempo. Ik heb tevoren een hotel gereserveerd dus ik hoef niet te zoeken. Het hotel blijkt een appartement te zijn, wat ik helemaal voor mezelf heb met complete keuken, uitgebreide badkamer en gevulde koelkast. Ook is er een serre en een ruim balkon. Eerst maar eens de was in de machine doen want er is ook een wasmachine. Als ik die er later uithaal blijken er vreemde vlekken in te zitten. Oeps, ik heb in plaats van wasmiddel bleekmiddel gebruikt. Mijn Spaans is toch nog niet zo goed. Twee T-shirts en een blouse naar de haaien en ook mijn donkergrijze zwarte shorts hebben plotseling oranje vlekken. Balen, moet ik dus ook nog wat kleren gaan kopen. Maar eerst de stad in. Het is weer een gezellige stad met natuurlijk de verplichte kathedraal, maar ook een museum in het gebouw van Gaudi. De toegang tot de kathedraal, het museum en het Gaudihuis worden als een pakket verkocht voor vijf euro. De kathedraal is na Burgos en Leon, niet zo bijzonder en in het museum vol religieuze kunst heb ik even geen zin, dus dan maar na het Gaudi paleis. Dat is een goede keuze, want het is prachtig. Typische Gaudi stijlelementen met veel aandacht voor de versieringen en veel llicht. Vond het een mooie ervaring. Na een nieuw T-shirt te hebben gekocht ga ik iets drinken en daarna eten met Mike en Roelien, die inmiddels ook zijn gearriveerd. Prima gegeten en daarna lekker vroeg naar bed want morgen wachten er weer bergen











Geen opmerkingen:

Een reactie posten