woensdag 11 juni 2014

Zomer!

In de afgelopen dagen is het ineens echt zomer geworden. Bijna ongemerkt is het een stuk warmer en ook het licht en de kleuren in het landschap zijn veranderd.. Het lichte groen is weg en de bladeren zijn nu diepgroen. Het koren op de velden beginnen t verkleuren naar geel. Maar het meest opvallende is de beleving. Die is echt anders dan een paar dagen terug. Lomer en trager, zoals je een zomer in het zuiden voorstelt (althans ik :)).
Het begon overigens met regen. Bij het vertrek uit La Coquille regende het gestaag. Dus de poncho maar weer eens uit de rugzak gepakt en aangetrokken. Dat viel overigens niet echt tegen, want het was helemaal niet koud en het waaide ook niet. Onderweg kom ik Roelien en Mike tegen en we lopen verder samen op. Het zijn heel gezellige mensen vind ik, met wie je gemakkelijk een goed gesprek kunt opzetten. Er komt al snel behoorlijk wat voorbij zoals probelemen met demente ouders en leven met een stoma.
Al lopend verdwijnt ook de regen en voor we het weten zijn we in Thiviers. Mike en Roelien hebben daar een onderkomen gevonden op de camping en zelf heb ik een B&B geboekt bij een Nederlandse mevrouw. Die blijkt midden in de stad te zijn en weer keurig uitgerust met voor ons pelgrims naast een slaapkamer, ook een eigen verblijfsruimte. Ook zijn er goede mogeijkheden om te wassen wat altijd fijn is. Vannacht deel ik de kamer met Patrick die ik al eerder ontmoette. Als ik bezig ben de stad te verkennen belt Roelien die vraagt of ik naar hen toe kom om samen op de camping te eten. Daar is namelijk een bar en ook een winkeltje waar je van alles kunt krijgen. Het lijkt me heel gezellig dus ik pak het aanbod met beide handen aan. Alleen blijkt de camping een heel eind buiten de stad te zijn, zeker als je zoals ik eerst finaal de verkeerde kant oploopt. Dus anderhalf uur later kom ik ook daar aangekakt. Helemaal niet erg, want we hebben geen haast. Eerst maar eens een paar biertjes op het terras die de barjongen met genoegen intapt, waarbij hij zichzelf ook niet vergeet. Daarna eten we lekkere macaroni met een saus met alles wat voorhanden is. Heel lekker en zeker met de goeie wijn erbij ook heel gezellig. Als het donker wordt ga ik weer richting stad. Dit keer ben ik binnen een kwartier weer thuis, omdat ik nu over de goeie weg ga binnendoor in plaats van de linke provinciale weg met druk verkeer.
De volgende morgen loop ik samen met Patrick een kleine etappe naar Sorges; onderweg vertelt hij me over zijn leven en het overlijden van zijn vrouw en dat hij daarna een heel andere weg is ingeslagen. Boeiend om te horen, maar ook een beetje triest. In Sorges vind ik onderdak bij een ouder echtpaar in een groot huis. Omdat ik vrij vroeg ben, is er tijd om het stadje en de kerk te bekijken. Die is net mooi gerestaureerd en erg de moeite waard. 's Avonds eet ik mee met de mensen waar overnacht. Ik krijg een heerlijke kastanjesoep en verse pate. Prima kost voor een hongerige pelgrim. Ook dit echtpaar klaagt steen en been over de situatie in Frankrijk en met name over de inflexibele arbeidsmarkt. Na een prima nacht loop ik de volgende morgen richting Perigueux. Onderweg kom ik Mike en Roelien weer tegen en we lopen samen op. In Perigueux heb ik afgesproken met onze oude buren en nu vrienden van de Biltstraat. Als het goed is zitten ze in hetzelfde hotel. Ook Jack komt dit weekend naar Perigueux dus het wordt een drukte van belang. De wandeling met Roelien en Mike is weer heel gezellig en voor we het weten zijn we in de stad. Ik laat hen achter bij hun overnachtingsadres en zelf loop ik door naar mijn hotel, midden in het centrum.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten