maandag 26 mei 2014

Via Velles naar Argenton sur Creuse; dag 47 en 48

Vandaag vertrek ik laat, want de volgende etappe knip ik in tweeen. Dan loop ik de eerste dag 20 km en de volgende ongeveer vijtien Zo neem ik enerzijds wat rust en kom ik toch ook verder. Nu komt het helemaal goed uit, want woensdag komt Erik. Met hem heb ik in La Souterraine afgesproken, omdat je daar makkelijk naar terug kunt reizen als hij is uitgewandeld. De etappe van vandaag is erg mooi. Al snel ben ik uit de stad en dan gaat het over kleine paadjes en weggetjes door velden en daarna een heel stuk door een doodstil bos. Je hoort niets behalve de volgeltjes. Ergens op een kruising van boswegen staat een bankje, waar ik mijn lunch opeet van baguette met boursin en jam. Nog geen anderhalf uur later ben ik in Velles waar ik vriendelijk ontvangen wordt door een echtpaar dat de lokale gite beheert. Ze zijn al zeer op leeftijd, maar nog behoorlijk levendig. 's Avonds bij het diner hoor ik dat zij zelf nog maar vier jaar geleden ook naar Santiago zijn gelopen. Ze zijn allebei weduwe en weduwnaar en hebben elkaar vijf jaar geleden gevonden op de bruiloft van een familielid van haar. De wandeling naar Santiago was de test of het echt klikte. Blijkbaar was dat zo, want ze maken een heel gelukkige indruk samen. De volgende morgen slaap ik weer uit en na boodschappen te hebben gedaan vertrek ik richting Argenton sur Creuse. Weer een mooie wandeling. Het landschap verandert en wordt heuvelachtiger en ook de stijl van de bebouwing is hier anders. Minder blokkendozen en meer romantische. Ook passeer ik een paar grote kastelen. Gelukkig weer veel bosweggetjes en weinig D-wegen. Rond half twee daal ik af naar het dal van de Creusen en al snel arriveer ik bij mijn hotel in Argenton. Na de lunch ga ik de stad in en dat bevalt goed. Een mooie oude stad met veel bewaarde historische huizen aan de rivier de Creuse. De stad ligt gedeeltelijk op een heuvel zodat je als je naar boven klimt, een mooi uitzicht hebt op de stad en de rivier. Op diezelfde heuvel staat een kerkje met daarbovenop een gigantisch gouden Mariabeeld. Een echte blikvanger. Volgens het bord dat erbij staat is het beeld echt bekleed met bladgoud. Nu ik zo vroeg ben aangekomen is er ook weer tijd voor huishoudelijke zaken zoals de was en wat boodschappen. Morgen is het weer gedaan met de pret en wacht een lange etappe. Gelukkig nu genoeg tijd om te rusten en me daarop voor te bereiden








1 opmerking:

  1. Fijn dat het zo goed gaat. Ik geniet enorm van je verhalen.morgen hemelvaartsdag ben benieuwd of dat nog iets bijzonders is in het katholieke frankrijk. Dikke kus en goede reis fenny xx

    BeantwoordenVerwijderen