zondag 18 mei 2014

Terug in Champlemy; dag 40

Als ik na een lange dag weer in Champlemy  aankom wordt er bij de Chambre d'Hote niet open gedaan hoewel ik wel een reservering heb. Balen dus, want ik wilde wel even douchen en omkleden. Ik posteer me op de bank voor het huis en besluit maar te wachten  tot er wat gebeurt. Dan zie ik dat er honderd meter verder een soort markt aan de gang is. Dan maar daar even heen om de tijd te doden. Het lijkt een soort jaarmarkt alhoewel er meer kraampjes met wijn zijn dan iets anders. Ik loop even rond, want echt groot is het niet. Wel grappig dat we twee weken geleden hier ook op zondag waren en er werkelijk helemaal niets te doen was en nu dus een echte markt. Rondom de markthal staan ook een aantal mooie oude brandweerauto's die blijkbaar bedoeld zijn om de feestvreugde te verhogen. Na een kwartiertje heb ik het wel gezien en bel nog maar een keer aan bij de B&B. Tevergeefs want er wordt weer niet opengedaan. Net als ik me ga bedenken wat ik nu zal gaan doen gaat plotseling de deur open en word ik allerhartelijkst ontvangen. De eigenaresse was in de tuin aan het werk en had de bel niet gehoord. Grrrrrrr
De kamer is prima met eigen douche en toilet en al gauw heb ik me geinstalleerd. Om acht uur word ik aan het diner verwacht en daar tref ik de andere gasten. Het blijken wijnboeren te zijn uit de Elzas en de Champagne die hier vandaag op de eerdergenoemde markt stonden met een stand. Wat me enorm verbaast, want wat heb je als wijnboer uit de Elzas of Champagne nou te zoeken op een dorpsmarkt met twintig kramen? Frankrijk is toch een heel vreemd land soms. Wat ook heel leuk is, is dat de twee stellen zo verschillend zijn. De boeren uit de Elzas zijn echte wijnboeren zoals je dat zou verwachten. Recht door zee en simpel. Het echtpaar uit de  Champagne is duidelijk van een andere orde. Hij keurig in blauw katoenen broek en lamswollen trui en zij geheel opgemaakt in chique jurk met gouden ketting en stola. Wat doet ze hier? Ik kom er niet echt achter, maar uit de verhalen blijkt dat ze hier al jaren komen en veel lokale bezoekers kennen.. Ik kan me echt niet voorstellen, dat je honderden kilometers rijdt om hier een paar flessen wijn te verkopen aan de lokalo's.
In elk geval krijgen we als aperatief een heerlijke champagne die het echtpaar heeft meegenomen.
Na het  diner weet ik alles over wijnmaken en ga lekker slapen. De volgende morgen ben ik al vroeg op, want ik ben van plan 34 km te lopen naar La Charite sur Loire. Het is weer een prachtige dag met veel zon en een afwisselende wandeling. Veel bos en af en toe wat open stukken langs de en over de heuvels. In de loop van de middag bereik ik La Charite sur Loire. Een erg mooi plaatsje met veel bijzondere bezienswaardigheden. Nadat ik mijn kamer heb betrokken ga ik nog even de stad in om de stad te bekijken en te eten. Heerlijk om weer op weg te zijn na de pauze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten