zondag 30 maart 2014

Gezellige stad Breda - 30 maart; dag 3

Al vroeg ben ik weer op pad gegaan. Jack heeft me naar Raamsdonksveer gereden en daar hebben we afscheid genomen voor een week. Het is weer prima wandelweer met een zonnetje. Raamsdonksveer ligt vast aan Geertruidenberg, een stad met een lange geschiedenis. Daar ben ik dus al gauw. Het is zondagmorgen en het centrale plein is bijkans helemaal leeg. Aan het plein ligt de grote Gertrudiskerk. Die maar eens even bekijken. Nog maar net binnen komt er uit een zijzaaltje een man op me afgestoven en vraagt me wat ik kom doen. Als ik zeg dat ik even de kerk bekijk zegt hij dat dat niet de bedoeling is. In het belendende zaaltje is een dienst aan de gang en ik ben dan niet welkom in de lege en doodstille kerk. Verbauwereerd druip ik af. Het warm kloppend hart van de kerk laat zich weer van haar beste kant zien. Dan maar op zoek naar koffie, maar op zondagmorgen half elf is er nog niks open. Er zit niks anders op dan door te lopen. Dat gaat overigens prima en voor ik het weet ben ik in Breda. Daar zal ik slapen bij onze vrienden Ron en Pjotr die zelf  op vakantie zijn, maar wel een sleutel voor me hebben achtergelaten zodat ik gebruik kan maken van hun huis. Maar eerst maar eens een biertje drinken op het terras. Het verschil met Geertruidenberg kan bijna niet groter. Op de markt bij de grote kerk zitten alle terrassen propvol door het prachtige weer en ook is er een soort hoempapa festival aan de gang. Een aantal bands spelen tegen elkaar op. Het bier smaakt goed en even later lukt het me ook nog om heel snel een stempeltje voor mijn pelgrimspaspoort te bemachtigen. Nu alle belangrijke dingen gedaan zijn ga ik op weg naar het huis van Ron en Pjotr dat even buiten het centrum ligt. Het is een heerlijk luxe huis van alle gemakken voorzien en ze hebben ook nog allemaal lekkere dingen te eten en te drinken klaargezet. Prima gastheren, zelfs als ze er zelf niet zijn. Als ik me geïnstalleerd heb ga ik weer terug naar de stad waar het nog steeds feest is. Vroeger toen we nog in Brabant woonden, kwamen we veel in Breda, maar er is wel veel ten goede veranderd lijkt het. De stad heeft veel uitstraling. Na een tweede terrasbezoek ga ik nog even Turks eten wat erg goed bevalt en dan naar bed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten